STATUT FUNDACJI „Ramię w Ramię”
Postanowienia ogólne
§ 1
- Fundacja pod nazwą Fundacja „Ramię w Ramię” zwana dalej Fundacją, ustanowiona przez:
Kamila Mańkowskiego i Marzenę , Janinę Mańkowską zwanych dalej fundatorami, potwierdzona aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza Wiesławę Krysiuk prowadzącą Kancelarię Notarialną w Płocku, przy ul. Plac Obrońców Warszawy 2 lok. 2
Fundacja działa na podstawie przepisów Ustawy z dnia 6 kwietnia 1984r. o fundacjach (tekst jednolity: Dz.U. z 1991 r.Nr.46 poz.203 z późniejszymi zmianami ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jednolity; Dz.U. z 2010 r.Nr.1536 z późniejszymi zmianami) oraz niniejszego Statutu. - Właściwym Sądem Rejestrowym dla Fundacji jest Sąd Rejonowy w Płocku.
- Działalność Fundacji jest zgodna z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 2 - Fundacja ma osobowość prawną.
- Siedzibą Fundacji jest miasto Płock.
- Ministrem właściwym w sprawach Fundacji jest Minister Pracy i Polityki Społecznej.
- Fundacja składa właściwemu Ministrowi coroczne sprawozdanie ze swojej działalności za ubiegły rok kalendarzowy.
§ 3 - Fundację powołano na czas nieokreślony.
- Fundacja działa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej oraz poza jej granicami.
- Fundacja może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach.
- Fundacja może używać znaku graficznego Fundacji z napisem wskazującym jej nazwę.
- Fundacja posługuje się pieczęcią z oznaczeniem nazwy i siedziby Fundacji.
§ 4 - Fundacja może tworzyć oddziały, zakłady, filie, jednostki terenowe i inne jednostki organizacyjne w kraju i zagranicą a także przystępować do spółek i fundacji.
- Fundacja jest organizacją pozarządową prowadzącą działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
- Fundacja prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego, na rzecz ogółu społeczności.
- Działalność statutowa Fundacji może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna w rozumieniu przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego. Obie te formy działalności będą rachunkowo wyodrębnione w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników przy uwzględnieniu przepisów dotyczących rachunkowości.
- Fundacja może prowadzić w kraju i za granicą działalność gospodarczą wyłącznie w rozmiarach służących realizacji celów statutowych czyli na prowadzoną przez siebie działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych.
- Fundacja nie działa w celu osiągnięcia zysku: osiągany dochód przeznaczać będzie na realizację celów statutowych.
- Fundacja może przystępować do spółek, fundacji, stowarzyszeń i innych formacji społecznych.
- Fundacja może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym celu działania i prawem polskim dopuszczona.
§ 5 - Fundacja może ustanawiać odznaki, medale honorowe, ordery oraz inne odznaczenia i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym, prawnym i jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej zasłużonym dla fundacji.
CELE I ZASADY DZIAŁANIA FUNDACJI - Głównym celem Fundacji jest organizowanie i niesienie pomocy w ramach działalności pożytku publicznego. Zadaniami priorytetowymi jest realizacja tych celów statutowych, które mają wpływ na poziom kultury, edukacji, zdrowia społeczeństwa, powszechność zatrudnienia.
- Fundacja ma na celu prowadzenie działalności w zakresie:
-pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywaniu szans tych rodzin i osób.
-działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
-działalności charytatywnej
-działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych
-ochrony i promocji zdrowia
-działalności na rzecz osób niepełnosprawnych
-promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy
-działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym
-wypoczynku dzieci i młodzieży
-wspierania i upowszechniania kultury fizycznej
-turystyki i krajoznawstwa
-działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami.
-promocji i organizacji wolontariatu
-przeciwdziałaniu uzależnieniom i patologiom społecznym.
-działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art.3 ust.3 ustawy z dnia 24.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
§ 6
Fundacja realizuje swoje cele poprzez: - Prowadzenie działalności nieodpłatnej pożytku publicznego w zakresie:
a) PKD 88.10 Z-Pomoc społeczna bez zakwaterowania dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych.
b) PKD 88.91 Z. – Opieka dzienna nad dziećmi.
c) PKD 88.99. Z Pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania ,gdzie indziej niesklasyfikowana.
d) PKD 94.99.Z przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym.
e) PKD 85.51.Z Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych. - Prowadzenie działalności odpłatnej pożytku publicznego w zakresie:
a) PKD 94.99Z przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym.
b) PKD 93.2-Działalność rozrywkowa i rekreacyjna.
c) PKD85.51.Z Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych. - Prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie:
a) 56.10.A Restauracja
b) 73.11.Z Działalność agencji reklamowej
- Prowadzenie działalności nieodpłatnej pożytku publicznego w zakresie:
a) PKD 88.10 Z-Pomoc społeczna bez zakwaterowania dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych.
b) PKD 88.91 Z. – Opieka dzienna nad dziećmi.
c) PKD 88.99. Z Pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania ,gdzie indziej niesklasyfikowana.
d) PKD 94.99.Z przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym.
e) PKD 85.51.Z Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych. - Prowadzenie działalności odpłatnej pożytku publicznego w zakresie:
a) PKD 94.99Z przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym.
b) PKD 93.2-Działalność rozrywkowa i rekreacyjna.
c) PKD85.51.Z Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych. - Prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie:
a) 56.10.A Restauracja
§ 7
Fundacja realizuje swoje cele zgodnie z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej oraz obowiązującym prawem, a w szczególności z ustawą o fundacjach i niniejszym statutem.
Dla osiągnięcia swoich celów Fundacja może wspierać działalność i innych osób prawnych i fizycznych, których działalność jest zbieżna z celami statutowymi Fundacji.
ORGANY I ORGANIZACJA FUNDACJI
§ 8
Organami Fundacji jest Zarząd i Rada Fundacji.
§ 9
1. Rada jest organem kontroli, nadzoru i opiniującym Fundacji.
2. Składa się od 2 do 5 osób powoływanych przez fundatora.
3. Członkostwo w Radzie Fundacji ustaje w przypadku pisemnej rezygnacji z członkostwa, śmierci członka Rady lub pisemnego odwołania przez fundatora.
4. Nie można łączyć członkostwa w Radzie Fundacji z pełnieniem funkcji w Zarządzie Fundacji lub stosunkiem pracy z Fundacją.
5. W razie powołania członka Rady Fundacji za jego zgodą do Zarządu Fundacji lub nawiązania przez członka Rady Fundacji stosunku pracy z Fundacją- członkostwo takiej osoby w Radzie Fundacji ulega zawieszeniu, odpowiednio na czas pełnienia funkcji lub trwania stosunku pracy.
6. Rada zbiera się raz do roku podejmując odpowiednie uchwały i przedstawiając je Zarządowi Fundacji.
7. Rada podejmuje uchwały w trybie głosowania. Dopuszczalne jest podejmowanie uchwał w drodze głosowania w następujących trybach: zwykłym( przy jednoczesnej obecności głosujących członków Rady lub w drodze Tele- lub wideokonferencji), korespondencyjnym
(Poprzez przesłanie głosu własnoręcznie podpisanym listem lub pocztą elektroniczną- wykorzystanie poczty elektronicznej wymaga opatrzenia oświadczonego głosującego bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym Dz.U.Nr. 130, poz. 1450 z póz. zm.
8. Rada stanowi kolegialny organ kontroli, odrębny od Zarządu i niepodlegający mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej.
§ 10
Do zadań Rady należy w szczególności:
1. Wspieranie działalności Fundacji poprzez nieodpłatne dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem
2. Nadzór i kontrolowanie bieżącej działalności Zarządu Fundacji.
3. Przyjmowanie corocznych sprawozdań merytorycznych i finansowych Fundacji.
Zarząd Fundacji kieruje działalnością i reprezentuje ją na zewnątrz.
§ 11
Zarząd Fundacji składa się z 2-5 osób powołanych przez Fundatora. Fundator może zostać członkiem Zarządu.
§ 12 - Członkowstwo w Zarządzie Fundacji ustaje z chwilą śmierci rezygnacji lub odwołania członka Zarządu Fundacji.
- Członkini/Członek Zarządu Fundacji może być odwołany przez Fundatora lub Zarząd Fundacji.
- Odwołanie członka/ członkini Zarządu Fundacji przez Zarząd Fundacji następuje w drodze uchwały podjętej przez pozostałych członków Zarządu Fundacji, przy czym członek Zarządu Fundacji, którego sprawa dotyczy, nie bierze udziału w głosowaniu.
- W przypadku zwolnienia miejsca w Zarządzie Fundacji przez wystąpienie, śmierć lub pozbawienie członkowstwa w Zarządzie Fundacji, Zarząd Fundacji uzupełnia swój skład w drodze kooptacji.
- Zarząd Fundacji może powoływać Rady Programowe do pomocy w realizacji poszczególnych przedsięwzięć Fundacji.
§ 13
Do kompetencji Zarządu Fundacji należy prowadzenie wszelkich spraw Fundacji a w szczególności: - Uchwalanie programów działania Fundacji, ustalanie sposobów ich realizacji oraz podział dochodu i środków Fundacji na poszczególne cele.
- Reprezentowanie Fundacji na zewnątrz
- Przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów na rzecz Fundacji
- Przyjmowanie w drodze uchwały rocznych bilansów.
- Podejmowanie uchwał w sprawie zmiany statutu.
- Podejmowanie uchwał w sprawie likwidacji Fundacji.
- Przedstawianie na żądanie właściwego ministra sprawozdań z działalności Fundacji
- Przedstawianie do wiadomości publicznej programów działania oraz prawidłowości wykorzystania środków finansowych Fundacji.
- Uchwalanie regulaminów dotyczących całej pracy Fundacji i jej funkcjonowania.
- Zarządzanie majątkiem Fundacji.
§ 14
Zarząd Fundacji podejmuje uchwały na posiedzeniu. Posiedzenia Zarządu Fundacji zwołuje i przewodniczy Prezes Zarządu. Z posiedzeń Zarządu Fundacji sporządza się protokół. Do ważności posiedzenia wymagana jest obecność na posiedzeniu co najmniej połowy członków Zarządu Fundacji.
§ 15
Uchwały Zarządu zapadają bezwzględną większością głosów oddanych. Za głosy oddane uważa się głosy “za”, “przeciw” lub “wstrzymujące się”. W przypadku równej liczby głosów członków Zarządu Fundacji, decydujący jest głos Prezesa Zarządu.
§ 16
Do składania oświadczenia woli we wszystkich sprawach w tym majątkowych Fundacji, zawierania umów i udzielania pełnomocnictw uprawniony jest Prezes lub Wiceprezes.
§ 17
Pracownicy Fundacji wynagradzani są zgodnie z zasadami ustalonymi przez Zarząd Fundacji i korzystają ze wszystkich uprawnień pracowniczych gwarantowanych przez przepisy prawa pracy.
MAJĄTEK FUNDACJI
§ 18
Majątek Fundacji stanowi jej fundusz założycielski w kwocie 2000 zł w tym 1500zł na działalność pożytku publicznego oraz 500zł na działalność gospodarczą oraz inne mienie takie jak: środki finansowe, nieruchomości, ruchomości nabyte przez Fundację w toku działania.
§ 19
Dochodami Fundacji są w szczególności:
1. Darowizny, spadki i zapisy otrzymane od osób fizycznych, prawnych, krajowych i zagranicznych,
2. Dotacje, subwencje oraz granty,
3. Odsetki bankowe.
4. Majątek własny fundacji,
5. Środki pochodzące ze zbiórek i imprez publicznych,
6. Odpłatna działalność pożytku publicznego.
§ 20
W przypadku likwidacji Fundacji, fundusz założycielski oraz środki rzeczowe i finansowe zostaną przeznaczone na cele identyczne lub zbliżone do tych, które realizowała Fundacja. O przeznaczeniu tych środków decyduje Zarząd.
§ 21
W przypadku powołania Fundacji do spadku, Zarząd Fundacji składa oświadczenie woli o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza i tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku przewyższa długi spadkowe.
§ 22
Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym majątkiem.
§ 23
Określona w statucie działalność Fundacji, stanowiąca działalność pożytku publicznego, może być prowadzona nieodpłatnie lub odpłatnie.
TYTUŁY HONOROWE
§ 24
1. Osobie, która współpracuje z Fundacją i przekazała na jej rzecz środki finansowe lub rzeczowe stanowiące równowartość minimum 20.000,- PLN, może być przyznany tytuł honorowy “Donator”.
2. Osoba współpracująca z Fundacją może uzyskać tytuł honorowy “Zasłużony dla Fundacji”.
ZMIANA STATUTU
§ 25
Zmiana Statutu nie może dotyczyć istotnych zmian celów Fundacji.
§ 26
Zmiany Statutu może dokonać: 1. Fundator, 2. Zarząd Fundacji.
§ 27
Minister właściwy ds. PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ może wezwać Fundatora lub Zarząd Fundacji do zmiany statutu w wyznaczonym terminie, jeśli okaże się, że postanowienia Statutu są sprzeczne z obowiązującymi przepisami prawa.
§ 28
Uchwała Zarządu Fundacji w sprawie zmiany Statutu podejmowana jest jednomyślnie.
§ 29
Zmiana Statutu następuje w trybie przewidzianym dla jego ustalania. LIKWIDACJA FUNDACJI
§ 30
1. Uchwałę w przedmiocie likwidacji Fundacji z powodu osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona, lub z powodu wyczerpania środków finansowych podejmuje Zarząd Fundacji.
2. Majątek Fundacji pozostały po uregulowaniu jej zobowiązań przeznacza się na cele określone przez Zarząd.
3. Fundatorzy podczas likwidacji Fundacji mają prawo odzyskać wszelki wkład finansowy oraz majątek zainwestowany w Fundację podczas trwania jej działalności.
4. O likwidacji Fundacji Zarząd Fundacji zawiadamia Ministra właściwego ds. PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ oraz Radę Fundacji.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 31
Koszty administracyjne, organizacyjne oraz wydatki na działalność reprezentacyjną Fundacji wyodrębnione w planie finansowym pokrywane są z majątku Fundacji.